MT-09 tříválcová revoluce

13. 06. 2013

 

Vloni Yamaha slavnostně představovala svůj nový řadový tříválec, vědělo se , že v budoucnu na něm Japonci postaví celou modelovou řadu. Nyní známe prvního člena tříválcové rodiny: MT-09. Naháč s motorem o objemu 847 ccm nezapře inspiraci u předchozích modelů řady MT (Monster Torque), alespoň pokud jde o křivky desingnu.

 Pokud jde o parametry, MT-09 disponuje solidními čísly. Řadový tříválec slibuje masivní zátah od spodních otáček, který ale bude díky 120° odsazení čepů klikové hřídele a pravidelným intervalům zapalování hodně plynulý. O přesnou reakci se postará elektronický plyn YCC-T, a nastavit si chování motoru podle aktuální nálady umožní navíc tři volitelné mapy.  Nejvyššího výkonu 115 koní dosáhne v rovných 10 000 otáčkách, špička točivého momentu se nechází ještě o patnáct set otáček níž. Výfukové plyny jsou ze tří válců svedeny do jediné krátké koncovky, distribuci výkonu má na starosti nová šestistupňová převodovka.

  Tříválcový motor přináší kromě jiných výhod i úsporu celkové hmotnosti, a Yamaha se u nové MT-09 díky tomu dostává s pohotovostní váhou motorky na menší číslo, než je u supersportu R6. Základní verze s plnou nádrží a všemi ostatními kapalinami váží 188 kg, model s ABS pak o 3 kila víc.

  Hliníkový rám vyráběný metodou tlakového lití se, stejně jako u MT-01, skládá z levé a pravé poloviny, které jsou k sobě sešroubovány v oblasti hlavy řízení a čepu zadní kyvné vidlice. Čep asymetrické kyvky je navíc umístěn na vnější straně rámu, a díky tomu motorka dosahuje užších rozměrů v prostoru kolem stupaček. 

technická data:

Objem

847 cm3

Výkon

84.6 kW

Výkon při otáčkách

10000 ot/min

Točivý moment

87.5 Nm

Otáčky při max toč.mom.

8500 l/min

Uspořádání válců

Řadový 

Počet válců

Dvoudobý/čtyřdobý

Chlazení

Kapalina 

Vrtání

78 mm

Zdvih

59.1 mm

Kompresní poměr

11.5 : 1

Rozvod

DOHC 

Ventilů na válec

Příprava paliva

Vstřikování 

Počet rychlostí

Sekundární převod

Řetěz 

Typ rámu

Mostový 

Materiál rámu

lehká slitina 

Zdvih předního odpr.

135 mm

Zdvih zadního odpr.

130 mm

Úhel hlavy řízení

25 °

Závlek předního kola

103 mm

Rozvor

1440 mm

Brzdy vpředu

2 kotouč 

Rozměr předního kotouče

298 mm

Přední třmen

-

Brzdy vzadu

kotouč 

Přední kolo

17 "

Zadní kolo

17 "

Rozměr přední pneu

120/70ZR17M/C (58W) 

Rozměr zadní pneu

180/55ZR17M/C (73W) 

Výška sedla

815 mm

Hmotnost

188 kg

Celková hmotnost

-

Objem nádrže

14 l

 

 Více info ZDE