Ohlédnutí za půlsezónou

14. 08. 2008

  Masao Furusawa

Masao Furusawa


1 – Jaká byla letošní největší změna na závodní M1?
“Udělali jsme mnoho změn oproti loňskému stroji, mnohé jsme zlepšili a Valentino je s naší prací spokojený. Největší změnu však vyvolal sám Valentino, když se rozhodl pro změnu značky pneumatik. Díky této změně jsme měli velmi náročné období – museli jsme zjistit jak dostat z pneumatik nejlepší výkon a neměli jsme k tomu žádné údaje o nastavení. Nakonec se ukázalo, že to byla pro Valentina správná volba, jak sám vloni říkal. Ačkoli jsme nedokázali říct dopředu, jak se pneumatiky budou chovat.”

2 – Co dalšího jste na Valentinově stroji změnili?
“Hodně jsme pracovali na nastavení podvozku, také jsme změnili geometrii motocyklu, aby byla v souladu s vlastnostmi pneumatik. Od doby co jsme přešli na 800ccm motor potřebujeme neustále vyšší maximální rychlost – pro dosahování rychlejších kol. Proto jsme zkoušeli různá nastavení podvozku, abychom zjistili jak nejlépe nastavit geometrii, těžiště, pozici jezdce, délku rozvoru, tuhost rámu atd. ”

3 – Myslíte si, že Vaše vývojové centrum dosáhlo od začátku sezóny úspěchu?
“Motocykly MotoGP nejsou sériové, proto také říkám, že Valentino, Jorge a všichni ostatní jezdci MotoGP nejsou obyčejnými lidmi! Valentino byl závod od závodu spokojenější a tak jsme mohli najít ideální nastavení, které mu umožnilo vyhrát tři závody v řadě. Od té doby však Casey Stoner a jeho tým našli nová řešení svých problémů, která jim umožnila udělat velký krok kupředu a nyní samozřejmě víme, že zbývající závody budou obtížné ačkoli Vale stále vede o 25 bodů po excelentním vítězství na okruhu Laguna Seca.“
 
Le Mans   

4 – Jaký je Váš cíl pro zbytek sezóny?

“Skvělé výkony našeho soupeře jsou pro nás velkou motivací pro další zlepšování M1, možná ještě větší než vloni v zimě. Nejraději bych pokročil ve vývoji elektronického kontrolního systému a také ve  zvýšení výkonu motoru. V tuto chvíli již není nutné pracovat na podvozku, ačkoli tohle si musíme promyslet pro příští sezónu. Během této se objevili problémy se zrychlováním, takže potřebujeme najít lepší nastavení podvozku podle vývoje kontrolního systému motoru. ”

5 – Jaký je Váš názor na současné užití elektroniky v MotoGP? Myslíte, že by měla být změněna pravidla?
“Toto je v současné době velmi oblíbené téma, my se snažíme sledovat celkovou situaci; zda bychom měli měnit pravidla? Je pravda, že mnoho jezdců tuto sezónu havarovalo, včetně Jorgeho, který měl celou sérii nehod, a také Dani Pedrosa. Otázkou je zda mají tyto havárie něco společného se současnými technologiemi. Přešli jsme z 990ccm na 800ccm motor, abychom měli bezpečnější motocykly, ale jsou zde nové stroje, které mají vyšší topspeed a to pak může představovat nebezpečí pro určité jezdce. Myslím, že potřebujeme něco udělat a největší spory se vedou kolem elektronického kontrolního systému. V každém případě je jasné, že my v Yamaze budeme muset vyvíjet lepší a lepší elektronický kontrolní systém, abychom překonali naše soupeře. Stále si myslím, že M1 je nejlepším strojem MotoGP i když měl Casey sérii velmi zajímavých výsledků.
 
6 – Valentino podepsal smlouvu s Yamahou na další dva roky a jako jeden z hlavních důvodů uvedl svůj vztah k Vám. Jaký máte Vy vztah k němu?

“Velmi Valentinovi věřím, mám rád jeho způsob myšlení – je stále pozitivně naladěný a přenáší to na ostatní. Nikdy se nehádá ani nekritizuje, naopak, stále se dívá vpřed a hledá nová řešení. Má stejný přístup k problémům jako já. Valentino má pozitivní a logický způsob myšlení stejně jako já. Má skvělý smysl pro humor a to mám skutečně rád. Jako člověka ho mám velmi rád. Největší ostudou je, že jsem jednou tak starý, ale přemýšlím stejně, jako on. Rozdíl je v tom, že jemu je 29. Když mně bylo 29 nikdy jsem nepřemýšlel nad taktikou ani strategií. Velmi ho obdivuji – je to skutečný génius na motorce.”

 
Furusawa-Rossi
7 – Jaké jsou Vaše dosavadní dojmy z Jorgeho?
“Mám Jorgeho moc rád; je to hodný chlapec a velmi dobrý jezdec. Upřímně, je úplně jiný než jsem si myslel předtím, než vstoupil do Yamahy; byl jsem zaskočen jeho vyspělými názory a plynulou angličtinou. Je to velmi chytrý chlapec, chytřejší než jsem čekal! Jako jezdec má velký talent, je velmi příjemný a působivý. Jsem si jistý, že do budoucna bude ve třídě MotoGP dominovat. Na začátku sezóny  jsme neměli žádné ambice na vítězství, neboť byl v MotoGP nováčkem. Čekalo se, že se bude s motocyklem nejprve dlouho seznamovat.  Pak nás ale překvapil svými třemi neuvěřitelnými pole positions v řadě a také vítězstvím. Všechno se stalo dříve, než jsme očekávali. Všeobecně řečeno je Jorge velmi dobrým bavičem pro Yamahu i pro diváky. Jeho sezóna překonala očekávání velmi brzo, ale samozřejmě má také nějaké problémy.”

8 – Jak se změnilo Jorgeho chování od série havárií?
“Po těchto nehodách Jorge trpěl, trochu změnil svůj jezdecký styl – více věří elektronice, která mu může pomoci. Před nehodou na okruhu Laguna Seca se zotavoval a začínal hledat novou cestu k zacházení s motocyklem MotoGP. V Laguně to byla obrovská škoda, další velmi nešťastný propad, ale jsem si stále jistý zbytkem sezóny, budeme pokračovat bez nátlaku v jeho procesu učení.”

9 – Jak vnímáte současný tým?

“Jsem velmi spokojen s Jorgeho novým šéfem týmu, který s námi pracuje od letošního roku, Ramonem Forcadou. Je velmi dobrým šéfem týmu, stejně jako Jeremy Burgess. Jeremy je přirozený a rafinovaný, nesnáší obtěžování politikou tak jako já! Teď Ramon s Jeremym úspěšně spojují své bohaté zkušenosti s novými technologiemi. Specielně Jorgeho motocykl -  velmi dobře rozumím tomu, co Ramon dělá s Jorgem i s jeho motocyklem. Pravidelně spolu mluvíme a jsem spokojený, že si o Jorgem myslíme to samé. „
“Náš celý tým je tvořen dobrými lidmi a skvělými pracovníky! A co se týká našich jezdců – zde máme velmi silné zbraně; Valentino je současnost a Jorge budoucnost.“

 

Volně přeloženo z www.yamaha-racing.com